Sök:

Sökresultat:

763 Uppsatser om Objektiv- och subjektiv bedömning - Sida 1 av 51

En rekryterares bedömningsproblematik i vardagen : En fallstudie om objektiv- och subjektiv bedo?mning i rekryteringsprocessen

I fo?ljande uppsats underso?ker vi rekryterarens bedo?mningsproblematik i vardagen. A?mnet a?r relevant eftersom arbetsmarknaden sta?ndigt utvecklas vilket inneba?r att rekryterarens objektiva bedo?mning har fo?rsva?rats. Rekryteraren ma?ste hitta en balansga?ng mellan den subjektiva och objektiva bedo?mningen.

RELATIONEN MELLAN POSITIVA EMOTIONER OCH STUDIEPRESTATION

 Positiv psykologi anvÀndes för att undersöka studieprestation ur ett nytt perspektiv, dÄ positiva emotioner möjliggör flexibelt och kreativt tÀnkande och dÀrför antas kunna pÄverka studieprestationen. I syfte att undersöka om positiva emotioner (studietillfredsstÀllelse, livstillfredsstÀllelse, vitalitet och hopp) kunde predicera studieprestation undersöktes 52 psykologistudenter vid Stockholms Universitet. De svarade pÄ en enkÀt som avsÄg att mÀta de olika positiva emotionerna samt subjektiv och objektiv studieprestation. Resultatet visade att subjektiv studieprestation var relaterad till alla emotionerna utom livstillfredsstÀllelse. StudietillfredsstÀllelse och hopp var de enda signifikanta emotionella prediktorerna för subjektiv studieprestation.

?Det klickar i mitt öra?? Objektiv tinnitus orsakad av palatal myoklonus : En forskningsöversikt

Bakgrund: Tinnitus Àr idag vanligt förekommande och kan klassificeras som antingen subjektiv eller objektiv. Subjektiv tinnitus hörs endast av den drabbade individen, medan objektiv tinnitus kommer frÄn verkliga ljud som kan mÀtas eller höras av andra. Palatal myoklonus innebÀr muskelryckningar i palatala muskler och rÀknas bland muskulÀra orsaker till objektiv tinnitus.Syfte: Syftet med denna studie Àr att belysa objektiv tinnitus orsakad av essentiell palatal myoklonus med avseende pÄ symptombild, diagnostik samt behandling och utfall.Metod: En forskningsöversikt har genomförts för att besvara studiens syfte.Resultat: Resultatet visar att symptombilden vid essentiell palatal myoklonus frÀmst Àr objektiv klickande tinnitus, vilken i vissa fall varit mycket svÄr för individen att hantera och i majoriteten av fallen haft en negativ inverkan pÄ de drabbade individernas livskvalitet. De diagnostiska metoder som anvÀnds Àr i mÄnga fall mÀtningar som görs i syfte att utesluta pÄverkan frÄn andra organ, i synnerhet nÄgon form av neurologisk patologi. Nasal endoskopi, audiologiska utredningar och magnetkameraröntgen Àr nÄgra av de mÀtmetoder som anvÀnts för att stÀlla korrekt diagnos.

Mjukvarugenererad poesi

Poesi Àr en konstform med fÄ regler och fria ramar. MjukvarukonstruktionÀr, tvÀrtemot poesin, baserat pÄ ett rigoröst ramverk med strikta förhÄllningsregler. HÀr utforskas möjligheten att kombinera dessa discipliner och generera poesi med hjÀlp av mjukvara. Uppsatsen beskriver hur naturligt sprÄk kan genereras och hur det genererade sprÄket kan bilda poetiska texter med hjÀlp av kontexter och grammatiska regler. Det estetiska vÀrdet pÄ den genererade poesin undersöks utifrÄn en objektiv bedömning som sedan jÀmförs med en lÀsares subjektiva uppfattning.

BestÀmning av axellÀget för astigmatism ? JÀmförelse mellan tre objektiva metoder

Bakgrund: MÄnga tidigare studier har genomförts dÀr olika objektiva metoder för att ta fram refraktionsvÀrden utvÀrderats med den subjektiva refraktionens resultat som guldstandard. AxellÀget för astigmatism har dock sÀllan varit i fokus för dessa studier.Syfte: Studiens syfte var att undersöka vilken objektiv metod av retinoskopi, autorefraktor och keratometri som bÀst överrensstÀmmer med resultaten frÄn subjektiv refraktion nÀr det gÀller att hitta axellÀget för astigmatism. Studien har undersökt vilken eller vilka av dessa objektiva metoder som bÀst kan assistera undersökaren i att fÄ fram en utgÄngspunkt för sin synundersökning.Metod: Studiens resultat har baserats pÄ undersökningar av 21 försökspersoner med en regelbunden astigmatism pÄ ?-0.75 DC pÄ minst ett öga. De objektiva testerna utfördes först varefter en binokulÀr subjektiv refraktion genomfördes.Resultat: Resultaten analyserades genom att differensen för avvikelsen i axellÀge mellan subjektiv refraktion och varje objektiv metod togs fram.

"Jag hÀvdar att det hÀr har funnits jÀmt" : Formativ bedömning pÄ mellanstadiet

The porpuse of this paper is to find out how three teachers working in years four to six in a Swedish school say they use formative assessment and how they use it in educational practice, and if there is a difference in the use of formative assessment between year four, five and six. Formative assessment is the kind of assessment that aims to enhance the student?s learning, as opposed to summative assessment wich is intended only to summarize student?s accomplishments. To answer the purpose, I conducted qualitative interviews with the teachers, and observations in each of the teachers? classrooms.

Individuella utvecklingsplaner med skriftliga omdo?men : ? Vilka former av bedo?mning fo?rekommer?

Studiens syfte var att belysa och kategorisera inneha?llet i de individuella utvecklingsplanerna med skriftliga omdo?men pa? na?gra grundskolor. Vidare syftade studien till att analysera inneha?llet i utvecklingsplanerna fo?r att visa vilka summativa respektive formativa bedo?mningar som fo?rekom. A?ven andra former av bedo?mningar identifierades.

Formativ bedömning-motsvarar elevens upplevelser lÀrarens intentioner

Bakgrund till denna studie a?r att jag la?nge varit nyfiken pa? var la?rare och elev mo?ts i det arbetssa?tt som bena?mns formativ bedo?mning, men ocksa? var de kanske inte mo?ts. Vidare har jag velat ge ett elevperspektiv pa? formativ bedo?mning, en infallsvinkel jag tycker mig sakna i forskning och debatt. Studiens syfte har varit att underso?ka eventuella skillnader i elevers respektive la?rares uppfattning och upplevelse av formativ bedo?mning och om elever uppfattar den formati- va bedo?mningen pa? det sa?tt la?raren har fo?r avsikt. Studien riktar in sig pa? elever och la?rare i yrkesutbildning fo?r vuxna da?r ba?da grupper genom svar pa? fra?geenka?ter, men a?ven uppfo?ljande intervjuer, fa?tt ge sin bild av hur de sja?lva upplever bedo?mningsarbetet ? men ocksa? hur la?rarna tror eleverna upplever for- mativ bedo?mning. Ba?da grupperna ger uttryck fo?r en ova?ntat samsta?mmig bild av formativ bedo?mning, bilden a?r dessutom o?verva?gande positiv. Vidare ra?der stor samsta?mmighet a?ven mellan grupperna i synen pa? va?rdet av formativ bedo?mning. Det enskilda omra?de da?r tydlig diskrepans ra?der a?r na?r det ga?ller la?rares uppfattning av hur elever ser pa? formativ bedo?mning.

Effekter och evidens av trÀning med inriktning mot höftmuskulatur för personer med patellofemoralt smÀrtsyndrom: en systematisk litteraturstudie

Patellofemoralt smÀrtsyndrom, PFSS, innebÀr smÀrtor som förlÀggs till frÀmre delen av knÀet utan pÄvisbara strukturförÀndringar. Syndromet Àr utbrett och svÄrdiagnostiserat. MÄnga faktorer har föreslagits men pÄ senare tid har höftmuskulaturen lyfts fram som en orsak. Behandlingen Àr konservativ genom olika fysioterapeutiska interventioner, varför fysioterapin Àr viktig för personer med PFSS. Syftet med litteraturstudien var att studera effekter och vetenskaplig evidens för höftmuskeltrÀning för personer med PFSS.

Informell formativ bedömning i matematikundervisningen

Informell formativ bedo?mning a?r inte bedo?mning som tenderar att dokumenteras och sammanfattas till ett betyg, utan den bedo?mning som via dialoger i klassrummet hja?lper la?raren att avgo?ra vad eleverna kan eller om de ha?nger med i det la?raren fo?rso?ker fo?rmedla. Fo?r att bedo?mningen sedan skall vara formativ kra?vs det att informationen som la?raren fa?r fram vid dessa dialoger anva?nds som grund i fortsatt undervisning. Syftet med den ha?r studien a?r att fo?rdjupa kunskapen om informell formativ bedo?mning inom matema- tik pa? gymnasieskolan.

Öppna test ja?mfo?rt med blindtest : Hur pa?verkas lyssnarens bedo?mning?

Denna underso?kning so?ker ett svar pa? hur den relativt vana lyssnarens bedo?mning av ljudkvalitet pa?verkas av ett sa? kallat o?ppet test, da?r det som bedo?ms a?r ka?nd fo?r lyssnaren, ja?mfo?rt med ett blindtest, da?r detta objekt a?r oka?nt. Fra?gan appliceras pa? kvalitetsbedo?mningen av digitala kodningstekniker, d.v.s. hur lyssnaren pa?verkas av att valet av kodningsteknik som avlyssnas a?r ka?nd eller inte.

FN:s BARNKONVENTION / UNICEF:s del i arbetet med implementeringen av barnkonventionen i Kosova & Barnens kunskap om barnkonventionen och UNICEF

Abstract Uppsatsens huvudsyfte Àr att belysa UNICEF:s (Förenta Nationernas barnfond) arbete med implementeringen av FN:s barnkonvention i Kosova samt belysa Barnens kunskap om barnkonventionen och UNICEF. Den sociologiska teorin jag anvÀnt Àr George Ritzers teori om den metateoretiska scheman. Ritzer skapade ett metateoetisk schema för att analysera samhÀllet ifrÄn fyra olika nivÄer: mikro, makro och subjektiv och objektiv. Makro-objektiv fokuserar sig mer pÄ stora stora sociala fenomen som, samhÀllen, byrÄkrati etc, medan mikro-subjektiv omfattar stor skaliga icke materialistiska fenomen som vÀrden och normer. För att fÄ en sanningsenlig bild av bÄde barnen och UNICEF har jag anvÀnt mig av kvalitaiv och kvantitiv metod.

Objektiv respektive subjektiv bedömning i rekryteringsprocessen

En kvalitativ studie har genomförts dÀr syftet var att undersöka personalchefers kÀnsla och Äsikter kringsubjektivitet och objektivitet under rekryterings-och bedömningsprocesser. Telefonintervjuer har gjortsmed fem personalchefer inom kommunal verksamhet,bÄde i stora och smÄ kommuner. Teorier som lyfts fram i litteratur har behandlats och jÀmförts med intervjuers resultat. UtgÄngspunkten för resultatet ligger i det empiriskt insamlade materialet som visade att bÄde subjektivitet och objetivitet i rekryterings-och bedömningsprocesser har en betydande rol.

FN:s BARNKONVENTION / UNICEF:s del i arbetet med implementeringen av barnkonventionen i Kosova & Barnens kunskap om barnkonventionen och UNICEF

Abstract Uppsatsens huvudsyfte Àr att belysa UNICEF:s (Förenta Nationernas barnfond) arbete med implementeringen av FN:s barnkonvention i Kosova samt belysa Barnens kunskap om barnkonventionen och UNICEF. Den sociologiska teorin jag anvÀnt Àr George Ritzers teori om den metateoretiska scheman. Ritzer skapade ett metateoetisk schema för att analysera samhÀllet ifrÄn fyra olika nivÄer: mikro, makro och subjektiv och objektiv. Makro-objektiv fokuserar sig mer pÄ stora stora sociala fenomen som, samhÀllen, byrÄkrati etc, medan mikro-subjektiv omfattar stor skaliga icke materialistiska fenomen som vÀrden och normer. För att fÄ en sanningsenlig bild av bÄde barnen och UNICEF har jag anvÀnt mig av kvalitaiv och kvantitiv metod.

Kan havregrynsgr?t till frukost p?verka aptiten hos vuxna? En systematisk litteratur?versikt

Syfte: Syftet med den h?r systematiska litteratur?versikten ?r att unders?ka det befintliga vetenskapliga underlaget g?llande om havregrynsgr?t till frukost p?verkar aptiten inf?r n?stkommande m?ltid hos vuxna. Metod: I den h?r systematiska litteratur?versikten har en litteraturs?kning genomf?rts i tv? olika databaser, Scopus och PubMed. Datum f?r litteraturs?kningen var 2023-01-25. PICOTSS formulerades f?r att systematiskt inkludera relevanta artiklar.

1 NĂ€sta sida ->